Laurent Binet – HhhH; Himmlers hersens heten Heydrich

Toen ik dit boek kocht bij het op boekengebied goed gesorteerde Kringloopcentrum te Amersfoort had ik eigenlijk geen idee wat voor boek het was; de titel intrigeerde me en ik dacht zelfs dat ik er een recensie over had gelezen. Hoe dan ook, het boek is nu uit en het is zoals op de achterflap enthousiast wordt verkondigd inderdaad een prachtig en indrukwekkend boek.

Al lezend in de eerste korte hoofdstukjes heb ik een paar keer de voorkant van het boek bekeken waar toch echt stond dat dit een roman is. Je krijgt namelijk de indruk dat het geen roman is maar eens soort documentaire die is opgebouwd uit een groot aantal zeer diverse fragmenten. Het boek gaat over Heydrich, de talentvolle en meedogenloze Nazi en SS-er en over Gabcik en Kubic, een Slowaak en een Tsjech. Gaandeweg en met een toenemende spanning werkt het boek naar de aanslag op Heydrich in Praag in mei 1942 en de gevolgen ervan. Dat doet de jonge schrijver terwijl hij ook hoofdstukjes gebruikt om vanuit zijn heden commentaar te geven op wat hij heeft geschreven en iets los te laten over zijn situatie en zijn denken. Zoals ik in een recensie las; ‘the making of’ zit in het boek verwerkt. Heel geinig en dit sluit ook prima aan bij de fragmentarische stijl. Het heeft ook soms een anachronistisch effect want zo kan de schrijver een hoofdpersoon vergelijken met een filmster die wij als lezer kennen, maar die destijds nog geboren moest worden. Op een zeker moment komen er boven de hoofdstukjes data uit 2008 te staan. Het gaat dan om de datum van schrijven wat ook weer een bijzonder effect oplevert. Het advies van de dag: lezen dat boek!

Een gedachte over “Laurent Binet – HhhH; Himmlers hersens heten Heydrich

Geef een reactie

